Nettopp mottatt din nye sparkesykkel fra On-Wheels.no?
Vi har oppsummert de viktigste sjekkpunktene du bør gjøre, før du setter i gang med din første kjøretur!
1. Sikkerhet først
Å kjøre en hvilken som helst type motorisert kjøretøy, selv en liten tråbil, krever verneutstyr. Uansett terreng eller vær, er det alltid risiko for å falle (eller en kollisjon), og når eller hvis det skjer, er en hjelm ett utrolig viktig verneutstyr. Så det første trinnet i kjøring med el-sparkesykkel eller hoverboard er å sørge for at hodet og ansiktet ditt er godt beskyttet.
Deretter må du huske at du ikke har stålchassiset og beltene til en bil til å beskytte deg. Her kjører du helt åpnet. Dette betyr klær som dekker armer og ben, og potensielt til og med albue- og knebeskyttere, for ikke å snakke om gode, solide sko med lukket tå (ingen flip flops).
Til slutt bør du ha et par gode hansker for å beskytte hendene dine. Når vi mister balansen, har vi en tendens til å bruke hendene våre for å bryte fallet – det er mye lettere å bruke hansker enn å tilbringe dager/uker med smerte med all huden din skrapet av (au au)! Et par gode mc hansker med håndflate beskyttelse vil også bidra til å beskytte mot ødelagte hender
Hvis du er så heldig å ha en sammenleggbar el-sparkesykkel, ta deg også tid til å øve på å brette og folde ut denne. Sørg for at du vet hvordan du låser den på plass før du kjører, samt brett den ned for kompakt oppbevaring etter ridning.
2. Bli kjent med scooteren din
Din første tur ute på en el-sparkesykkel bør aldri være i trafikken med andre trafikanter, Syklister og fotgjengere rundt. Enten du er erfaren eller ikke, alle merker og modeller er forskjellige – fra el-sparkesykkelens vekt til hvordan den fungerer. Så før du begynner sparke avgårde, må du gjøre deg kjent med el-sparkesykkelen og dens kontroller – finn en flat, åpen plass for å øve der det er trygt å gjøre feil uten alvorlige konsekvenser for deg og andre.
Gjør deg deg kjent med el-sparkesykkelens kontroller og funksjoner. Ikke alle el-sparkesykler er like, så lær hva hver knapp gjør, samt hvor gassen, lysene og bremsene er og nøyaktig hvordan de fungerer.
Gjør deg kjent med el-sparkesykkelens startmoduser. Noen el-sparkesykler er kick-to-start, noe som betyr at du må skyve på manuelt med en fot før motoren kobles inn, mens andre er nullstart, som betyr at du kan starte og akselerere fra stående posisjon uten å trykke.
Mens du øver på kjøring el-sparkesykkel, få en følelse av scooterens akselerasjon – er den jevn eller har den litt av et kick? Du må også få en følelse av bremsene og hvor følsomme de er. Du vil ikke finne ut i trafikken at å klemme en følsom brems for hardt resulterer i at du flyr over styret.
Hvis du er så heldig å ha en sammenleggbar e-scooter, ta deg også tid til å øve på å brette og folde ut den elektriske scooteren. Sørg for at du vet hvordan du låser den på plass før du kjører, samt brett den ned for kompakt oppbevaring etter ridning.
3. Kontroller før turen
Her er noen "pre-flight"-kontroller du kan gjøre før du skal ut å kjøre. Disse kontrollene handler om å sikre at scooteren din fungerer som den skal. Gå gjennom denne sjekklisten, Og helst før hver tur for å være trygg.
Dekkene er i god stand
Sjekk dekktrykket ditt – sørg for at dekkene ikke er tomme eller flate.
Batteriet ditt har mer enn nok ladning for turen du skal på.
Bremsene fungerer som de skal.
Alle lysene fungerer.
Foldemekanismen er på plass og skikkelig låst.
Gasspaken fungerer som den skal.
Ingen rare lyder fra e-sparkesykkelen.
Ingenting er løst eller vinglete
Det er ingen åpenbar skade.
Vist alt dette er greit, Er du klar for tur
4. Hvordan bruke en el-sparkesykkel
Å suse rundt på en el-sparkesykkel er rimelig enkelt når du får taket på det. Her er noen trinn for å lede deg gjennom din første tur for å bli komfortabel med kjøringen.
Enten din el-sparkesykkel er kick-to-start eller null start, plasser det ene beinet ditt fremst på el-sparkesykkelen (med foten vendt fremover) og hold det andre beinet på bakken. Når du er klar, bruk det andre beinet ditt til å sparke i gang for å starte el-sparkesykkelen fremover eller akselerer sakte for å begynne å bevege deg. Pass på at du holder styret med begge hender og lener deg fremover.
Når du er i bevegelse, plasser det andre benet ditt bak det fremste benet ditt for å balansere – en bred 'L' eller opp-ned 'T' er vanligvis den mest stabile kjørestillingen. Med en fot foran på platen og en bak, kan du flytte vekten frem og tilbake (som vil hjelpe deg med å akselerere eller bremse), samt venstre og høyre, noe som hjelper deg å styre.
Noen er mer komfortable med å bruke el-sparkesykkelen med føttene side ved side, men dette anbefales ikke fordi det er vanskeligere å flytte vekten mens du sykler og vil påvirke balansen, stabiliteten og kontrollen.
5. Akselerer sakte
Trykk sakte på gassen for å akselerere for å få en følelse av el-sparkesykkelen din og hvor mye kraft den har. Ta deg tid til å gjøre deg kjent med hver av kjøremodusene, start med den sakteste og bygg deg opp til den raskeste.
En el-sparkesykkel med doble motorer har vanligvis en raskere akselerasjonshastighet. Når du starter, tren i den sakteste kjøremodusen med bare én motor og øk kraften din etter hvert som selvtilliten din forbedres. Bare husk at du aldri bør bytte fra den doble motoren til en enkelt motor mens du kjører i hastighet – sakt alltid ned før du reduserer kraften.
Når det gjelder å beholde kontrollen, flytt vekten forover når du tar av og len deg nær (men ikke på) styret mens du akselererer for å gjøre jobben til scooteren din litt enklere. Ikke trekk i styret – bruk føttene til å overføre noe av vekten og skyve tyngdepunktet fremover.
6. Hvordan styre en el-sparkesykkel
Når du beveger deg, er det på tide å øve på å svinge. Tommelfingerregelen er å stole på styrets rotasjon (vri styret i den retningen du vil kjøre). Bevegelsen bør være ganske jevn og unngå overrotering av styret for å forhindre søl. Ettersom balansen din forbedres, vil kroppen din være mye mer i harmoni med el-sparkesykkelen din og hvordan den beveger seg.
For å starte, tren å svinge i lav hastighet og øk hastigheten når du føler deg trygg på å komme videre. Når hastigheten øker, desto mindre trenger du å rotere styret.
Bruk føttene til å flytte vekten i retningen du vil snu. Hvis du skulle bremse ned, ville du stole på å fysisk vri styret mer for å gjøre svingen.
7. Lær hvordan du bremser sikkert
Muligens et av de viktigste tipsene for el-spakrkesykkel er å lære å bremse sikkert. Før du starter er det viktig at du blir kjent med bremsene og lære hvordan du bremser på en trygg måte. I motsetning til med en bil, har du ingen kollisjonsputer eller sikkerhetsbelter som hindrer deg i å bli kastet fremover.
Trikset, enten du trenger å bremse eller stoppe helt, er å sette på bakbremsen først og deretter frontbremsen. Hvorfor? Vel, hvis du bruker frontbremsen først, er det stor sannsynlighet for at du går over styret fordi det er der mesteparten av kraften kommer fra. For maksimal kontroll, bruk bakbremsen først og følg den raskt opp med frontbremsen, mens du lener deg bakover og bøyer knærne (som om du er i ferd med å sette deg ned).
Å bøye knærne vil hjelpe deg å flytte kroppens vekt ned og tilbake for å motvirke den naturlige foroverbevegelsen som skjer når du bruker bremsene. Dette vil også hjelpe deg med å bremse raskere. Ved å effektivt bruke kroppsvekten din kan du bruke mer kraft nedover over bakhjulet for å gi deg bedre trekkraft, balanse og bremsekraft.
Prøv å unngå å bremse mens du lener deg inn i en sving. Dette vil sannsynligvis resultere i et fall, så prøv å rette deg opp før du bremser. En annen måte å unngå en uheldig hendelse på er å holde seg innenfor fartsgrensen og senke farten i farlige situasjoner, for eksempel når du går nedover.
8. Hold øynene på veien
Det er lett å miste fokus når du suser av gårde. Det er også fristende å se ned på styret i stedet for foran deg. Det viktigste du kan gjøre for å sikre din og andres sikkerhet er å holde fokus og holde øynene på veien. Ulykker kan skje på et øyeblikk, spesielt når det er fotgjengere, syklister, andre sjåfører og uventede jettegryter å stri med.
Vær oppmerksom på ruten og omgivelsene til enhver tid. Vær oppmerksom på trafikkskilt og hva andre sjåfører gjør – det kan hende de ikke alltid ser deg komme. Følg kjørereglene og vik for fotgjengere. Vær oppmerksom på veibanen, spesielt om vinteren når terrenget kan være isete og glatt.
9. Unngå disse vanlige feilene
Vi er alle mennesker og ingen blir eksperter over natten. I tillegg til tipsene våre for el-sparkesykkel, her er noen av de vanlige feilene de fleste førstegang skjørere på el-sparkesykkel gjør, og hvordan du unngår dem.
Trykker gassen for hardt
El-sparkesykler kan være veldig kraftige, så du må aldri presse gassen for hardt inn meg en gang – dette kan føre til at sparkesykkelen hopper fremover, noe som resulterer i at du velter bakover eller faller av. Jevn og stødig er gjelder når det gjelder å holde seg balansert på en el-sparkesykkel. Trykk sakte på gassen for å beholde kontrollen.
Bremser for hardt
I den andre enden av spekteret kan det å bremse for hardt være like katastrofalt, spesielt hvis du ikke skifter kroppsvekt. For å unngå å fly over styret, øk trykket på bremsene gradvis mens du lener kroppen bakover.
Lener seg for langt på svinger
På samme måte som å sykle, må du å lene deg inn i svingen når du kjører el-sparkesykkel, men ikke for mye. Det skal føles naturlig – ikke flytt vekten for mye til den ene siden, ellers vil du miste balansepunktet.
Overrotering av styret
Å dreie styret for langt eller for plutselig kan ende i fall. Hvis du roterer for mye, kan el-sparkesykkelen stoppe, noe som kan føre til at du faller. Skift heller vekten under svingen og unngå å være for aggressiv i bevegelsene.
Kjøring med en hånd
Hold alltid begge hendene på styret når du kjører din e-scooter. Det kan se kult ut å kjøre med en hånd, men du har mindre kontroll og vil sannsynligvis ende opp med å vingle fra side til side, noe som er en oppskrift på katastrofe.
Ikke skifte vekt
Din evne til å kontrollere en el-sparkesykkel kommer ned til hvordan du fordeler vekten din. For å akselerere, flytt vekten fremover og len deg inn i styret. For å bremse, flytt vekten tilbake og ned over bakhjulet. For å snu, flytt vekten litt fremover og len deg i den retningen du vil gå.
Med dette vil vi ønske deg en sikker og god tur på den nye sparkesykkel.